donderdag 27 oktober 2016

What's wrong with education today?

Wanneer we spreken over de verschillende problemen in het onderwijs kunnen we oneindig veel punten aankaarten. Een probleem dat echter veel aandacht vraagt is het onderwijs- en leerproces. We hebben allemaal de neiging om het onderwijspatroon te volgen dat we zelf hebben ervaren in eerdere situaties. Daarbij negeren we wat we hebben geleerd in het dagelijkse leven. We nemen aan dat de conventionele pedagogie de natuurlijke gang van zaken is. Deze conventionele pedagogie hanteert namelijk een routine hoewel er grote variatie tussen leeftijdsgroepen, vakgebied en organisatie is waarmee rekening gehouden moet worden. De conventionele pedagogie bestaat uit volgende onderdelen:

  • De leerdoelen omvatten leerstof en ontwikkeling van vaardigheden. Deze doelstellingen kunnen vooraf opgegeven worden en hebben duidelijke grenzen.
  • De identificatie van leerdoelen maakt het mogelijk om de methode en materialen vooraf af te toetsen.
  • Reacties van de studenten zijn beperkt en worden afgebakend door geplande discussies, specifieke opdrachten en toetsen.
  • De pedagogiek is gebaseerd op externe evaluatie van het leren, vaak door de leerkracht of door gestandaardiseerde testprocedures vastgelegd. 

Bij het leren van activiteiten worden de studenten gescheiden van hun gewone ervaringen, gefragmenteerd in korte tijdsblokken en ingelijst binnen erg gedefinieerde disciplines. Leren wordt op deze manier een karwei en school wordt ontoepasselijk op het leven van de studenten. Hierdoor zal de student minder voldoen aan de behoeften van de grotere samenleving.

De grote vraag is hier dan ook: “Hoe kunnen wij leerkansen creëren die verbonden zijn aan de leerbehoeften en interesses van de studenten die relevant zijn zowel binnen als buiten de school?”.

Bron: Chip’s journey, (N.A.)., What’s wrong with education today? Gevonden op het internet op 27 oktober 2016: https://chipbruce.net/resources/inquiry-based-learning/whats-wrong-with-education-today/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten