vrijdag 2 december 2016

Top 10 Evidence Based Teaching Strategies

Uit onderzoek blijkt dat evidence-based strategieën in het onderwijs het meeste impact hebben op de resultaten van studenten. In dit artikel geeft de schrijver, Shaun Killian, de top 10 van evidence-based strategieën voor het lesgeven. Deze zijn het meest efficiënt wanneer het gaat om de resultaten van studenten. Om deze 10 strategieën te onderscheiden van de zoveel andere evidence-based methodes heeft hij drie belangrijke criteria vooropgesteld.

Criteria 1: De methode moet onderbouwd zijn door goed onderzoek, in plaats van anekdotische studies of nog niet geteste theorieën.

Criteria 2: Hebben een aanzienlijk hoger effect op de student zijn of haar resultaten dan andere leerstrategieën.

Criteria 3: De methode moet gebruikt kunnen worden op een brede schaal van onderwerpen op elk niveau.

  1. Clear Lesson Goals 
    Het is cruciaal dat je als leerkracht duidelijk bent over wat u wilt dat uw leerlingen leren tijdens elke les. Duidelijkheid zorgt ervoor dat 32% van de resultaten groter is dan wanneer je hoge verwachtingen stelt aan je leerlingen.

  2. Show & tell 
    Je deelt informatie of kennis met je leerlingen terwijl je duidelijke voorbeelden of demonstraties toont. Hiermee vertel je duidelijk aan je leerlingen wat ze moeten weten en je toont hen hoe ze de opdracht moeten volbrengen. Focus op wat belangrijk is.

  3. Questioning to Check for Understanding 
    Als leerkracht stel je veel vragen aan je leerlingen tijdens een les. Maar weinig leerkrachten vragen aan de leerlingen of ze iets ook echt begrijpen. Je zou als leerkracht altijd moeten vragen of leerlingen het onderwerp begrijpen voordat je verder gaat naar het volgende onderwerp.

  4. Summarise New Learning In A Graphical Way 
    Het grafisch maken van leerstof omvat dingen zoals mindmaps, grafieken, diagrammen, enzovoort. Leerlingen kunnen deze gebruiken om informatie samen te vatten of om relaties te leggen tussen aspecten.

  5. Plenty of Practice 
    Oefening baart kunst. Dit helpt leerlingen om de kennis en vaardigheden die ze geleerd hebben onder te knie te krijgen. Daarnaast is het voor de leerkracht ook een manier om af te toetsen of de leerling de inhoud begrijpt.

  6. Provide your students with feedback so they can refine their efforts
    Het geven van feedback houdt in dat leerlingen weten hoe ze een taak hebben volbracht samen met manieren waarom ze fouten kunnen verbeteren. Feedback stimuleert de motivatie van leerlingen.

  7. Allow time for every child to succeed
    Wees flexibel over hoe lang het duurt om te leren. U houdt uw leerdoelen hetzelfde, maar varieert de tijd zodat elk kind kans heeft op slagen.

  8. Get students working together in productive ways
    Productief groepswerk is zeldzaam. Zorg ervoor dat je selectief taken verdeeld en de individuele rol van elk groepslid benadrukt. Elk lid van de groep moet de taak op een succesvolle manier kunnen volbrengen. Iedereen in de groep heeft de verantwoordelijkheid voor een stap in de taak.

  9. Teach students 'strategies' as well as content 
    Leer studenten het nut van verschillende strategieën en hoe ze deze kunnen toepassen. Elk onderwerp heeft zijn eigen strategie waarmee deze op een goede manier kan volbracht worden zoals bijvoorbeeld probleemoplossende strategieën.

  10. Nuture Meta-Cognitie 
    Bij Meta-cognitie gaan leerlingen nadenken over hun opties, hun keuzes en hun resultaten. Door te reflecteren en te communiceren met elkaar ontdekken ze nieuwe invalshoeken.

Bronnen: 

Killian, S., (2015). Top 10 Evidence Based Teaching Strategies. Gevonden op het internet op 2 december 2016: http://www.evidencebasedteaching.org.au/evidence-based-teaching-strategies/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten