vrijdag 2 december 2016

De mythe van evidence-based onderwijs

Oud-hoogleraar Dylan William vindt onderwijsonderzoek belangrijk maar zeg dat onderwijs nooit gebaseerd kan zijn op of gedreven worden door onderzoek. In een betoog schrijft hij twee belangrijke argumenten neer.

1. Onderwijsonderzoek laat niet zien wat zou kunnen. 

Het groeperen van leerlingen of dergelijke interventies kan je onderzoeken maar er spelen vaak veel variabelen een rol. Hierdoor zal de uitkomst van een onderzoek niet tonen hoe iets juist werkt. Onderzoek toont een algemeen beeld van wat wat werkt zonder rekening te houden met de verschillende contexten.

2. Onderwijsonderzoek biedt nauwelijks heldere richtlijnen voor acties. 

Uit onderzoek blijkt dat feedback geven het leerresultaat positief bevorderd maar hierbij is geen rekening gehouden met de manier waarop er feedback gegeven wordt of de relatie tussen de docent en de leerling. Dit is een van de voorbeelden waaruit blijkt dat we onderwijsonderzoek niet moeten gebruiken als basis van onderwijs, maar wel om de onderzoekspraktijk te verbeteren, 'evidence-informed' onderwijs. Onderwijsonderzoek moet ons dus ondersteunen in het geven van onderwijs.


Dylan William: "Interventions aren't aspirins; they occur between people, and forgetting that the relationship between people is fundamental to the outcomes of the intervention is as shortsighted as assuming that two people will fall in love because they're available and fertile." 


Bronnen:

Wilfred, (2015). De mythe van evidence-based onderwijs. Gevonden op 2 december 2016 op het internet: http://www.te-learning.nl/blog/de-mythe-van-evidence-based-onderwijs/ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten