woensdag 23 november 2016

Waarom is creativiteit belangrijk in het onderwijs?

Creativiteit stimuleert verschillende vaardigheden die leerlingen ontwikkelen in hun schoolloopbaan en later kunnen inzetten in de maatschappij. Zo bevordert creativiteit nieuwsgierigheid, intuïtie, fantasie, in vraag stellen, kritisch denken, onderzoeken en het maken en verbeteren van ideeën en opdrachten. Creativiteit bouwt zich vaak voort op wat anderen bedenken of maken waardoor reflecteren, samenwerken en feedback extra vaardigheden zijn die de leerling ontwikkeld tijdens het creatief denken.

Leerlingen komen steeds meer in contact met relevante problemen die in de maatschappij worden gesteld. Dit zijn grote vragen over de wereld, het leven en wie ze zijn als persoon. Door creativiteit in het onderwijs te stimuleren leren jongeren kritisch te denken over deze vragen en deze persoonlijk vorm te geven. Creatief denken is een voortdurend proces waarbij leerlingen uitproberen en stootten op verschillende problemen of fouten die zij maken bij het oplossen van het probleem. Deze fouten zijn essentieel om te leren en kritisch te kijken naar wat je hebt gedaan. Creativiteit is dus niet enkel belangrijk in 'creatieve vakken' maar ook bij talen, gammavakken en exacte vakken. Door creativiteit te integreren in deze vakken gaan leerlingen eigen vragen stellen, antwoorden bedenken en uitproberen, fouten maken waaruit zij leren, kritisch reflecteren en goed samenwerken.

Om creativiteit te stimuleren in het onderwijs is het belangrijk om ervoor te zorgen dat leerlingen vragen stellen. Zorg ervoor dat leerlingen dingen niet als vanzelfsprekend aannemen, maar goed waarnemen en daarbij vragen doordacht stellen. Dit kan je oefenen door leerlingen in groepjes minstens 20 vragen te laten bedenken over een bepaald onderwerp. Later kiezen ze de drie interessantste vragen en bedenken ze verschillende oplossingen of antwoorden op deze vraag.

Creativiteit is dus niet moeilijk te integreren in het onderwijs. Het enige wat we nodig hebben is voldoende inzet van leerkrachten en de school om creativiteit te stimuleren.


van der Wateren, D., (2015). Creativiteit in je klas bevorderen. Gevonden op 23 november op het internet: http://wij-leren.nl/creativiteit-klas-21st-century-skill.php 

1 opmerking:

  1. Moet creativiteit in alle vakken geïntegreerd worden, of zou jij eerder een apart vak creëren waarin creativiteit centraal staat?
    Hebben jonge leerlingen (bv. 6 jarigen) er baat bij om alles in twijfel te trekken en kritisch te zijn?
    Komt er ook zelfstandigheid bij creativiteit kijken?

    BeantwoordenVerwijderen